Home >> Sudbury-onderwijs >> Lekkerkerk
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

OBS DE VLIEGER

Voltastraat 2
2871 ZN, SCHOONHOVEN
Telefoon: 0182-380978
meer info >>
2.6Km

OBS KORTLAND LOCATIE LANSINGH-ZUID

Ouverturelaan 105
2926 PT, KRIMPEN AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 0180-512916
meer info >>
14.6Km

PCB SJALOMSCHOOL

Hermitage 46-48
2907 NB, CAPELLE AAN DEN IJSSEL
Telefoon: 010-4581250
meer info >>
15.5Km

SPECTRUM-SPCO

Leeuwenhoekweg 18A
2661CZ, BERGSCHENHOEK
Telefoon: 010-5221657
meer info >>
22.0Km

BASISSCHOOL MULLERPIER

Sint-Jobskade 14-16
3024 EN, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4255385
meer info >>
24.4Km

CBS DE REGENBOOG

Delftweg 46
3043 CH, ROTTERDAM
Telefoon: 010-4371016
meer info >>
27.1Km

MGR. BEKKERSSCHOOL

Frederik van Eedenlaan 12
2624 VH, DELFT
Telefoon: 015-2561318
meer info >>
31.9Km

CBS DE ARK

Sint Maartensregtplein 15
2636 GC, SCHIPLUIDEN
Telefoon: 015-3808696
meer info >>
34.5Km

KARDINAAL ALFRINKSCHOOL

Dr. Jan Schoutenlaan 3
3145 SX, MAASSLUIS
Telefoon: 010-5914637
meer info >>
40.2Km


Sudbury-onderwijs informatie

Sudbury-onderwijs (vorm van: democratisch onderwijs) is een vorm van bijzonder onderwijs die is vernoemd naar de Sudbury Valley School die in 1968 werd opgericht in het Amerikaanse Framingham (Massachusetts). De structuur van een Sudbury school is gebaseerd op een directe democratie. Iedereen in de school, studenten en staf, hebben een gelijke stem in de volledige organisatie van de school. Bij dit type onderwijs zijn kinderen volledig verantwoordelijk voor hun eigen leven, leren en toekomst. Er zijn geen opgelegde klassen, leerplannen, overhoringen.

Algemeen kenmerk

Op een Sudbury-school zijn leerlingen zelf volledig verantwoordelijk voor hun opleiding. De kinderen bepalen dus zelf wat, hoe, wanneer en met wie ze iets willen ondernemen. Leren is er een middel om doelen te bereiken. Het uitgangspunt is dat de meest waardevolle leerervaringen altijd diegene zijn die door de persoon zelf gekozen worden.

Een Sudbury-school is in essentie een veilige en berekenbare omgeving waar studenten van verschillende leeftijden en uiteenlopende interesses hun individuele curriculum vormgeven. Leren is praktisch of theoretisch, individueel of sociaal, formeel of informeel, maar steeds doelgericht en vanuit een intrinsieke motivatie.

Specifieke kenmerken

Afwezigheid van opgelegde lessen: Er is geen vast curriculum of een aantal verplichte vakken. In plaats daarvan volgt de leerling zijn interesse en leren ze de nodige vaardigheden als een bijproduct van hun activiteiten. Er zijn geen echte klaslokalen, maar ruimtes waar mensen kunnen samenkomen om dingen te ondernemen.

Leeftijdsmix: studenten worden niet gescheiden in leeftijdsgroepen, de vrije interactie tussen jongere en oudere leerlingen en volwassenen wordt gezien als een krachtig instrument voor leren en ontwikkeling bij alle leeftijden.

Autonome democratie: ouders hebben een beperkte betrokkenheid of geen betrokkenheid bij het schoolbestuur; Sudbury scholen worden gerund door een democratische school vergadering (schoolmeeting) waar de leerlingen en staf als gelijken deelnemen. Op een Sudbury school wordt zelfs het inhuren of ontslaan van staf door de schoolmeeting besloten door het houden van jaarlijkse staf verkiezingen, in tegenstelling tot de meeste andere scholen.